Rozvoj myšlení u dětí je třeba rozvíjet již od raného věku. Uvádí se, že již v prvních dvou letech se objevují u dítěte důležité koncepty logické inteligence. Ačkoliv dítě ještě nedokáže pojmenovat většinu jevů, forem či pravidel, která se kolem něj vyskytují; tím, že je neustále používá a ví o nich, se jeho myšlení neustále rozvíjí.
Ze začátku si dítě uvědomuje pouze prožitky z vnitřního a vnějšího prostředí, tzn. ze svého vlastního těla a z vnějšího okolí. Později se jeho schopnost vnímat neustále prohlubuje. Toto stádium, které většinou trvá od narození do dvou let věku dítěte, bývá označováno jako senzomotorické. Dítě se pomocí fyzické manipulace s různými předměty učí porozumět okolnímu světu. Získává poznatky o vlastnostech věcí jednoduchou manipulací, například tím, že předměty strká do úst, okusuje je, shazuje je, atd.
Mezi prvním a druhým rokem života jsou již děti schopny některé informace uchovávat v paměti. V tomto věku již relativně dobře rozumí řeči a s pomocí neverbálních signálů na ni dokážou reagovat. Mnohé objekty se snaží již pojmenovávat, i když zatím je výslovnost velmi nedokonalá.
V období věku od dvou do čtyř let se dítě snaží imitovat hry podle starších dětí, ale dle svých vlastních pravidel.
![](https://respektinstitut.cz/wp-content/uploads/2019/10/image-3.png)
Třetím rokem života dítěte se již začíná rozvíjet schopnost se vyjadřovat pomocí různých symbolů, například symbol spaní – kdy dítě zavře oči a ruce přiloží k hlavě, nebo symbolicky „vaří“ za pomoci kyblíčku a formiček na pískovišti, nebo „uspává“ panenky a ostatní plyšové hračky.
Dítě v tomto věku je již schopno přemýšlet a mluvit o různých událostech a předmětech v symbolických pojmech.
Mezi třetím a čtvrtým rokem by se již měla prohlubovat schopnost dítěte logicky uvažovat a dítě by se této dovednosti mělo dále učit. Nejlepší forma je učení hrou. Začít by se mělo formou různých stavebnic, skládaček, stolních her a jednoduchých hlavolamů. Pro rozvoj logického myšlení jsou velmi vhodnou pomůckou také puzzle, s jejichž pomocí dítě rozvíjí nejen myšlení, ale i fantazii. Skládanky i hračky by se měly střídat a obměňovat, aby děti neomrzely.
Od raného věku je tedy třeba dítě naučit kromě chození a mluvení také schopnost logického uvažování, které naplno využije nejenom při vstupu do školy, ale i při řešení každodenních překážek a problémů v životě.
Přidej komentář jako první k "Rozvoj myšlení u dětí"